Forever Young

Entries

About

Stuff

Linkies

FollowDashboard

Resepi tauhu jepun.
Wednesday 26 December 2012 . 3 word(s) .
Assalamualaikum.
Hari ni cuaca baik dan mood pun baik aku nak share satu resepi. Aku main cuba-cuba je waktu nak masak benda ni . Sekali jadikan hasil balingan yang tah ape ape je. Aku bersyukur lah juga sebab jadi kalau tak kan membazir je jadi makanan tong sampah. Lets share..


Bahan-bahan:
~6 batang tahu jepun
~bawang kecil & bawang putih 4 ulas.
~minyak
~sos tiram
~sos ikan
~garam 1 sudu kecil
~perencah
~1/2 cawan tepung jagung
~blackpapper
sebahagian bahan yang boleh aku tunjuk.
Ways:
1. Potong setiap batang tahu kepada potongan yang kecil. potong empat ke.. up to you!no rule.
2. Dah siap potong kan? panaskan minyak . korang boleh goreng dulu tahu tu sampai warna dia bertukar.
3. Sementara menggoreng , korang boleh mayang kan bawang yang dah disebutkan tadi tu.
4. Bila dah settle tahu korang .angkat letak tepi kejap.Toskan. 
5. Untuk masak kuah tahu ni , korang boleh kurang kanminyak goreng tahu tadi. Bila minyak dah memadai tumis segala bawang tadi..
6. Dah naik bau boleh masukan sos tiram , sos ikan , garam, blackpapper, perencah. satukan. kacau. 
7.Bila dah sebati masukkan tepung jagung.Oh sebelum tu pastikan tepung jagung tu korang dah siap-siap adunkan dengan air. kiranya macam jadi air tepung la. hehe. tak geti nak explain.
8. kacau. kalau pekat  korang boleh letakkan air sikit demi sikit. sampaikuah dia okay.
9. Bila rasa dah puas hati korang bolehlah masukkan daun bawang atau daun sup.

Tahu jepun aku . rasa dia ? sepupu aku cakap okay rasa dia.
tak tahu lah kalau dia tipu. Tapi tengok gaya dia 2 kali tambah dah.

Korang perasan tak aku tak sebut atau type lada ? masakan ni memang tak sesuai untuk dipedas-pedaskan. Dia lebih enak jika dirasa macam sup-sup gitu. Ala chinese food hehe.
#Note : tahu perlu digoreng supaya tak mudah hancur.
So, selamat mencuba. Inilah kerja aku cuti habis SPM. macam cari experience pula. tak apa lah afdal. hehe.


Thanks For Reading. Leave Your Comment :)




Older Post . Newer Post


// Forever Young-One Direction